COPYRIGHT © SONICJAM ALL RIGHTS RESERVED.

創作かばん ホソ井

WEB / TABLET /
DEC. 2013
WORK 0026
PRODUCE / PLANNING / DIRECTION / DESIGN / PROGRAMMING / MOTION GRAPHIC DESIGN /

下町の心意気が伝わる鞄、今に伝えるデザイン

東京、根津で約70年の歴史を持つ鞄屋「ホソ井」。昔ながらの手仕事を大事にし、妥協を許さない職人技は、絶版した鞄の再現や珍しい生地を使った鞄の制作など、様々なお客さんのオーダーに応えてきたそうです。主人の心意気に共感した私達は、何度も話を伺いました。そして、「ウチを紹介してもらってもお店の情報や雰囲気が解らず、なかなか店舗に足を運んでもらいにくい」という話を切り口に「紹介された人が訪れたくなる、鞄の価値を最大化して表現出来るサイト」というコンセプトを提案しました。

Bag with the spirit of castle town, with design to pass down in now

Hosoi, a bag manufacturer, was founded in Nezu, Tokyo 70 years ago. It has made much of old-style handwork, and satisfied various customers’ requests by making unique bags such as duplicated bags of end-of-life model or ones made with rare fabric with uncompromising craftsmanship. Agreeing to his spirit, we interviewed him many times. He told us that not many new customers would visit him although frequenters introduced him. This gave us a hint to offer the concept of ‘a website which makes those introduced want to visit him, describing the value of his bags to a maximum extent.

ここの鞄を持つことが誇りになる。そのためのブランディング。

鞄の価値を最大化できるブランディングを考えた結果「クオリティの高い写真」「店主の人柄の伝わる丁寧なテキスト」「気持ちよさを追求したデザインインターフェース」という3つの柱を立てました。写真は根津の街と社内スタジオにて撮影。アートディレクター立ち会いのもと、100点以上もの写真を収めました。テキストは店主と12時間以上にも及ぶインタビューから作成。インターフェースも、個々のページの動きが最も気持ち良くなるように個別に調整しています。

企画・設計、写真撮影、文章作成、デザイン、演出、実装等サイト制作の全てを社内で担当することで、一気通貫したブランディングを作り上げることができました。

AWWWARDS / Honorable Mention,8TH JAN 2014
CSS Design Awards / Website of the Day,9TH JAN 2014

To be proud of carrying their bags. That is the purpose of the branding.

For a branding to maximize the value of the bag, we came up with 3 pillars “high quality photographs”, “careful writing to communicate the shop owner’s character”, and “design interface which pursues comfort”. Photographs were taken in Nezu town and in the company studio. While being observed by the art director, more than 100 pictures were taken. Text was written based on the interview with the shop owner that took over 12 hours. For each page to have the best movement, interface was adjusted individually too.

By handling all aspects of creating a website planning, photographing, writing, designing, producing and implementation within the company, a consistent branding was realized.

STAFF LIST

COPYRIGHT © SONICJAM ALL RIGHTS RESERVED.