COPYRIGHT © SONICJAM ALL RIGHTS RESERVED.

あきこロイドちゃん

WEB / EVENT /
FEB. 2014
WORK 0033

VOCALOIDキャラクター「あきこロイドちゃん」の企画プロモーション

TwitterやFacebookなどのSNSで活躍する「ローソンクルー♪あきこちゃん」をモデルにVOCALOID™キャラクター「あきこロイドちゃん」を企画プロデュースしました。 これまでに数々のキャンペーンを通して、ニコニコ動画やエンターテイメント、海外コミュニケーション担当として、新たな情報発信とコミュニケーションの広告塔としての立ち位置を形成しました。 また、生活者であるユーザーが「あきこロイドちゃん」と深く接点を持つよう、二次創作性の高いキャラクターであることをベースとし、モデリングデータや楽曲データなどを自由に配布することで、みんなでつくるソーシャルメディアアイドルとして成長させる施策としました。

Planning and Promotion of VOCALOID Character ‘Akikoroid-Chan’

Based on ‘Lawson Crew♪ Akiko-Chan,’ which has become so popular on Twitter, Facebook, and other SNS, we have planned and produced VOCALOID™ character ‘Akikoroid-Chan.’ Through a number of promotional campaigns through Nico Nico Douga, entertainment, and global communications so far, Akikoroid-Chan has attained its position as a recognizable advertising icon for dissemination of newly released information and communication of other marketing messages. In addition, we have successfully devised and implemented the plan to grow it as a social media idol, with inputs from the general public, by freely distributing modelling data and music data to more deeply penetrate into the minds of its users that are consumers, taking advantage of its feature that can be easily adopted for secondary creative work.

あきこロイドちゃんを活用したキャンペーンの企画プロデュース

■みんなでつくる、からあげクンの歌
からあげクン25周年を記念し、ファンと一緒に公式ソングをつくるキャンペーン。特設サイトから歌詞を入力すると、あきこロイドちゃんがオリジナルソングを歌って踊る動画を作成することができます。楽曲とサビの歌詞は、元ピチカートファイヴの小西康陽氏をキャスティング。最終的に6人の歌詞採用し、1曲のからあげクンの歌を完成させました。
現在は、「からあげクンの歌お披露目ライブ」と題し、歌詞を応募してくれたユーザーとオンライン上で閲覧しているユーザーが一体感を演出したライブ映像が閲覧できるようになっています。
http://krgsong.lawson.jp

■あったか。ほっこり。おでんの歌。
ローソンが販売する、おでんのプロモーションとして2曲のテーマソングとミュージックビデオ、特設サイトを制作しました。インドネシア語、英語楽曲の制作も行い、リアル店舗、インターネットと場所を問わず、グローバルに楽しめるキャンペーンとなりました。また、キャンペーンの認知拡散を狙い、楽曲とMikuMikuDance(3Dモデルデータ)を無料配布。これに合わせ、著名アーティストとコラボレーションした2次創作作品を発表し、“みんなでつくる、おでんの歌”をキャンペーンポリシーとしたプロモーションを可能としました。
http://www.lawson.co.jp/campaign/static/oden/

■みんなで踊ろう!!からあげクン音頭2012
からあげクンをプロモーションする「からあげクン音頭」の楽曲、ミュージックビデオを企画プロデュースしました。楽曲プロデュースに前山田健一氏をキャスティングし、同時に別名義ヒャダインとして「リリリリ☆リミックス」バージョンを制作。ミュージックビデオにはヒャダイン氏に加え、日本唐揚協会公認ベストカラアゲニストを受賞した声優の「下野紘氏」と、同協会公認“からあげ親善大使”のアイドルグループ「からっと☆」が出演する豪華な内容に仕上げました。
http://www.lawson.co.jp/campaign/static/karaagekun_ondo/

Planning and Production of Campaigns Using Akikoroid-Chan

■The Theme Song of Karaage-Kun, Created by the People
It is the campaign to commemorate the 25th anniversary of Karaage-Kun, through which the official theme song is created with the fans. When lyrics are entered at the specially set up website, a movie in which Akikoroid-Chan sings the original song and dance can be produced. Ex-member of PIZZICATO FIVE, Mr.Yasuharu Konishi, has been tapped for the job to create the entire tune and lyrics for the climax part. In the end, lyrics made by six contestants were chosen, and the song of Karaage-Kun was put together.
Currently a video from the live concert, titled ‘the Presentation Live for the Karaage-Kun Song,’ can be viewed, where the users who submitted their lyrics and the users viewing the event online virtually come together.

http://krgsong.lawson.jp

■Warm. Steamy. The Oden Songs.
We have produced two theme songs as well as music videos and a special website to promote oden products sold by Lawson. The songs were also produced in Indonesian and English, whereby the campaign could be globally enjoyed, whether it be at the physical stores or on the internet. In addition, the musical tunes and MikuMikuDance (3D model data) were distributed for free, with the aim to raise the awareness of the campaign and make it more widespread. In connection with the measure, the secondary creation of the tunes developed through collaboration with famous artists was announced, and the promotion under the campaign policy of ‘The Oden Songs, Created by the People’ was made possible.

http://www.lawson.co.jp/campaign/static/oden/

■Everybody Dance!! Karaage-Kun Ondo (Dance Song) 2012
We have planned and produced the musical tune and video of ‘Karaage-Kun Ondo (Dance Song)’ for the promotion of Karaage-Kun. Mr.Kenichi Maeyamada has been tapped for the job of music production, and an alternative version of the tune ‘Re-Re-Re ☆ Re-Mix’ was also created under his pseudonym ‘Hyadain.’ We have produced the music video featuring the talent-rich cast of not only Mr.Hyadain but also voice actor ‘Mr.Hiro Shimono,’ who won the best ‘karaage-nist’ award under the official sponsorship of Japan Karaage (Deep-fried Chicken) Association, and idol group ‘Karatto ☆’ who are ‘the goodwill karaage ambassadors’ certified by the same Association.

http://www.lawson.co.jp/campaign/static/karaagekun_ondo/

待望のCDデビュー!!

2012年12月にCDデビューを果たし、ローソンオリジナルの公式キャラクターとして一般認知度向上とアイコンとしてのメディア進化を実現しました。また、同時にヒャダイン(前山田健一)氏の1stアルバムに「からあげクン音頭 ヒャダインのリリリリ☆リミックス」も収録されました。 弊社では、楽曲収録まわりのプロジェクトマネージメントからWEB、CM映像の制作まで全般を担当しています。
http://www.lawson.co.jp/campaign/static/akikoloid/

Long-Awaited CD Debut!!

The CD was publicly released in December 2012, which boosted its public awareness as Lawson’s unique official character and also helped it evolve as an iconic figure in terms of the media mix. Further, the musical tune ‘Karaage-Kun Ondo (Dance Song) Hyadain’s Re-Re-Re ☆ Re-Mix’ was included in the 1st Hyadain (Kenichi Maeyamada) album. We are responsible for the overall project, including management related the musical recording, WEB and commercial video production, etc.

STAFF LIST

  • SHARE
    • facebook
    • twitter
    • Tumblr
    • Google
COPYRIGHT © SONICJAM ALL RIGHTS RESERVED.